Pengaruh Edukasi Gizi Terhadap Pengetahuan Pencegahan Anemia Remaja Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 02 Kota Bengkulu

Authors

  • Irfina Syafitri Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Hasan Husin Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Afriyanto Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Wulan Angraini Universitas Muhammadiyah Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.33088/jmk.v17i1.1183

Keywords:

Anemia, Pengetahuan, Remaja Putri

Abstract

Problem: Adolescent girls are very susceptible to anemia, especially those who have menstruated. Anemia in adolescents is caused by nutritional deficiencies, especially iron and folic acid. Due to poor knowledge of diet or incorrect understanding of the body's need for macro- and micronutrients, this intake is low. Anemia in adolescent girls is still a major health problem because its prevalence is still above 20%, namely 21.7%. The Aim Of The Research:  This study aims to determine the effect of nutrition education on knowledge of anemia prevention among female adolescents at MTsN 02 Bengkulu City. Research Method: For this research, a quasi-experimental research design with a pre-test-post-test control group design was used. The population is all young women at MTsN 02 Bengkulu City with a sample of 112 respondents. The data collection technique uses a questionnaire, before being given education, respondents are given a pretest, then the education is given using the lecture method with leaflets and the animated video method, carried out in 3 meetings with a distance of 1 day and after the 3rd meeting they are immediately given a post test with the same questionnaire. Results: there is an effect of providing nutrition education using the animated video method on increasing knowledge of young women about anemia at MTsN 02 Bengkulu City, shown by a p-value of 0.018, which means a p-value <0.05. Conclusion: The animated video method has a significant impact in increasing awareness of young women about how to prevent anemia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almatsier, S., Soetardjo, S., & Soekatri, M. (2011). Gizi seimbang dalam daur kehidupan.

Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Ardila, A., Ridha, A., & Jauhari, A. H. (2014). Sikap Remaja Tentang Perilaku Seks Pranikah (Study Kasus Remaja Kelas X IPA Di SMA Negeri 01 Bengkayang). Jurnal Mahasiswa Dan Peneliti Kesehatan -JuMantik, 2(2), 76–91.

Arifah, N., Anjalina, I., Febriana, A. I., Khairunnisa, E., Amir, N. P., Aprilisa, W., Muzhaffar, Z., & Manyullei, S. (2022). Penyuluhan Kesehatan tentang Anemia Pada Siswa di SMPN2 Galesong Selatan Kabupaten Takalar. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 176–182. https://doi.org/10.25008/altifani.v2i2.222

Cahyono, B. S. (2015). Peningkatan Pengetahuan Siswi Tentang Anemia Setelah Mendapatkan Pendidikan Gizi Dengan Media Video Animasi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Fajriyah, N. N., Laelatul, M., Fitriyanto, H., Muhammadiyah, S., Pekalongan, P., Raya, J., No, P., & Pekalongan, K. (2016). Gambaran Tingkat Pengetahuan Tentang Anemia Pada Remaja Putri. In Jurnal Ilmu Kesehatan (JIK): Vol. IX (Issue 1).

Fitriani, Dwiana, S., Umamah, R., Rosmana, D., Rahmad, M., Mulyo, & Pramintarto Eko, G. (2019). Penyuluhan Anemia Gizi Dengan Media Motion Video Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Remaja Putri. 11(1), 97–104.

Hutasoit, M., Trisetiyaningsih, Y., Dias Utami, K., Keperawatan, P., Kesehatan, F., Achmad, J., & Yogyakarta, Y. (2022). Pengaruh Video Animasi tentang Pencegahan Anemia dengan Perubahan Pengetahuan Remaja Putri The Effect Of Animation Videos On Anemia Prevention With The Knowledge Change Of Adolescent Women. Medika Respati : Jurnal Ilmiah Kesehatan, 17(4), 277–284.

Jaelani, M., Simanjuntak, B. Y., & Yuliantini, E. (2017). Faktor Risiko yang Berhubungan dengan Kejadian Anemia pada Remaja Putri. FaktorRisikoyang BerhubungandenganKejadian Anemiapada Remaja Putri, VIII(1), 358–368.

Juniarti, E. S. (2021). Euis Sarah Juniarti_Skripsi. In Pengaruh Edukasi Gizi Dengan Metode Ceramah Dan Video Animasi Terhadap Pengetahuan Gizi Seimbang Untukpencegahan Anemia Remaja Di SMA N 9 Kota Bengkulu Tahun 2021 (Vol. 1, Issue 1).

Khatarina, T., & Yuliana. (2017). Pengaruh Penyuluhan Kesehatan Reproduksi Melalui Audio Visual Dengan Hasil Pengetahuan Setelah Penyuluhan Pada Remaja Sma Negeri 2 Pontianak Tahun 2017. 7.

Kurniawan, A. (2022). Media Pembelajaran (Vol. 1). www.globaleksekutifteknologi.co.id

Magdalena. (2018). Pengaruh Penyuluhan Dengan Metode Ceramah Dan Audio Visual Terhadap Tingkat Pengetahuan Ibu Hamil Tentang Seribu Hari Pertama Kehidupan Di Puskesmas Sidomulyo Rawat Inap Kota Pekanbaru Tahun 2017. 7(1), 53–60.

Muthia, F., Fitriangga, A., Syarifah, ;, & Yanti, N. (2016). Perbedaan Efektifitas Penyuluhan Kesehatan menggunakan Metode Ceramah dan Media Audiovisual (Film) terhadap Pengetahuan Santri Madrasah Aliyah Pesantren Khulafaur Rasyidin tentang TB Paru Nomor 4. In Jurnal Cerebellum (Vol. 2).

[Kemenkes]. (2018). Riset Kesehatan Dasar..Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan Kemenkes .

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Syafitri, I., Husin, H., Afriyanto, & Angraini, W. (2024). Pengaruh Edukasi Gizi Terhadap Pengetahuan Pencegahan Anemia Remaja Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 02 Kota Bengkulu. JURNAL MEDIA KESEHATAN, 18(9). https://doi.org/10.33088/jmk.v17i1.1183